چرا نوشیدن آب مفید است؟
متن دلخواه شما
یک شنبه 2 تير 1392 ساعت 1:49 | بازدید : 997 | نوشته ‌شده به دست مهران | ( نظرات )

اگر از یک زیست شناس بخواهید که فهرست ضروری ترین مواد حیاتی را برایتان نام ببرد، «آب» را در مرتبه ی اول آن فهرست قرار خواهد داد. «آب» چیزی مطلقا ضروری برای تمام انواع و شکل های حیات است. هر موجود زنده، چه گیاه باشد و چه جانور، وابسته به «آب» است. تقریبا هفت دهم وزن بدن هر انسانی را «آب» تشکیل می دهد. در مورد گیاهان و جانوران دیگر نیز همین را می توان گفت و تقربا هفت دهم وزن بدن آن ها نیز از «آب» به وجود می آید.

در صورتی که انسان آب ننوشد، ظرف مدت بسیار کوتاهی خواهد مرد. چرا چنین است؟ و چرا «آب» برای ادامه ی حیات ضرورت دارد؟

علت نیاز هر موجود زنده به مقدار معینی آب، این است که یاخته ها، که واحد های بنیادی تشکیل دهنده ی موجودات زنده به شمار می روند، از مولکول های آب ساخته شده اند. بدون آب، این واحد های بنیادی، شکل کنونی خود را نمی داشتند و برای شکل کنونی حیات بی فایده بودند.

هر انسان بالغ، در طی روز، حدود دو و نیم لیتر آب، به صورت مایعات، و یک لیتر، به صورت غذاهای جامد (مانند میوه، سبزی، نان و گوشت) می خورد. البته لازم به ذکر است که این غذاها معمولا خشک یا جامد نیستند، زیرا 30 درصد از 90 درصد از آن ها را «آب» تشکیل می دهد.

علاوه بر این سه و نیم لیتر آبی که در روز وارد بدن می شود، بیش از 11 لیتر آب بین اندام های مختلف بدن در حرکت است و جا به جا می شود.

در درون رگ های بدن ما حدود پنج و نیم لیتر خون جریان دارد که بیش از سه لیترش از آب تشکیل می شود و همیشه این مقدار ثابت است. حتی اگر شخصی بعد از یک راهپیمایی طولانی در فصل تابستان احساس کند که دهانش به شدت خشک شده و آبی در بدنش باقی نمانده است، یا حتی اگر چهار لیتر آب نوشیده باشد، باز هم مقدار آب موجود در بدنش ثابت خواهد ماند.

از اینجا این نتیجه به دست می آید که ما هر اندازه هم که آب بنوشیم، باز هم قادر نخواهیم بود خود خودمان را رقیق سازیم.

منبع: دانستنیهای دانش آموز





:: موضوعات مرتبط: بدن انسان , متفرقه , نوشیدنی ها , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب